داستان نقطه گذاری

داستان نقطه گذاری

مرد ثروتمندی بود که فرزندی نداشت. به پایان زندگیش رسیده بود، کاغذ و قلمی برداشت تا وصیت نامه خود را بنویسد:

«تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم نه برای برادر زاده ام هرگز به خیاط هیچ برای فقیران»

اما اجل به او فرصت نداد تا نوشته اش را کامل کند و آن را نقطه گذاری کند. پس تکلیف آن همه ثروت چه می شد؟

برادر زاده او تصمیم گرفت. آن را اینگونه تغییر دهد:

«تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم؟ نه! برای برادر زاده ام. هرگز به خیاط. هیچ برای فقیران».

خواهر او که موافق نبود آن را اینگونه نقطه گذاری کرد:

«تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم. نه برای برادر زاده ام. هرگز به خیاط. هیچ برای فقیران».

خیاط مخصوصش هم یک کپی از وصیت نامه را پیدا کرد  و آن را به روش خودش نقطه گذاری کرد:

«تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم؟ نه. برای برادرزاده ام؟ هرگز. به خیاط. هیچ برای فقیران».

پس از شنیدن این ماجرا فقیران شهر جمع شدند تا نظر خود را اعلام کنند:

«تمام اموالم را برای خواهرم می گذارم؟ نه. برای برادر زاده ام؟ هرگز. به خیاط؟ هیچ. برای فقیران».

نکته اخلاقی:

به واقع زندگی نیز این چنین است:

او نسخه ای از هستی و زندگی به ما می دهد که در آن هیچ نقطه و ویرگولی نیست و ما باید به روش خودمان آن را نقطه گذاری کنیم.

از زمان تولد تا مرگ تمام نقطه گذاری ها دست ماست.


الگویابی در ریاضی


به الگوهای جالب ضرب در حاصل ضرب عدد ۳۷ و مضرب‌های ۳ توجه کنید.
۱- جواب از ۳ عدد ۱ شروع می‌شود و تا ۳ عدد ۹ ادامه دارد.
 ۲- اگر رقم های حاصل ضرب را با هم جمع کنیم٬ به عددی که در ۳۷ ضرب شده خواهیم رسید .

۳=۱+۱+۱→۱۱۱=۳۷×۳

۶=۲+۲+۲→۲۲۲=۳۷×۶

۹=۳+۳+۳→۳۳۳=۳۷×۹

۱۲=۴+۴+۴→۴۴۴=۳۷×۱۲

۱۵=۵+۵+۵→۵۵۵=۳۷×۱۵

۱۸=۶+۶+۶→۶۶۶=۳۷×۱۸

۲۱=۷+۷+۷→۷۷۷=۳۷×۲۱

۲۴=۸+۸+۸→۸۸۸=۳۷×۲۴

۲۷=۹+۹+۹→۹۹۹=۳۷×۲۷

خطاهای دید




به نظر شما کدامیک از این سربازها قدبلندتر هستند!؟




این خط ها بنظر کج هستند ولی موازیند!


چند نمونه از پازل های ساخته شده توسط دانش آموزان کلاس ششم 1

 

 

دانش آموز عزیز سجاد ابراهیمی

 

 

 

دانش آموز عزیز عماد امینی 

 

 

 

دانش آموز عزیز علیرضا طایفه قنبر 

 

 

 

دانش آموز عزیز محمد شیاسی  

 

چگونه دانش آموزان خوش خط می شوند؟

خوش‌خطی از جمله صفاتی است که برخی آن را ارثی می‌دانند. می‌توان شواهدی برای اثبات این مدعا یافت. اما ذاتی بودن خط‌خوش به آن معنا نیست که این صفت قابل یادگیری نباشد. در واقع می‌توان از ابتدا که بچه‌ها دبستان می‌روند، با توجه به یک رشته ملاحظات و انجام تمرین‌هایی چند، دانش‌آموزان را به اهمیت خط خوش واقف و این قابلیت را در آنان تقویت کرد. در مطلبی که در پی می‌آید، آموزگاری توصیه‌هایی را برای واداشتن دانش‌آموزان از بدخطی و تشویق آنان به خوش‌خطی عرضه می‌کند. مخاطب برخی از این توصیه‌ها آموزگاران و  والدین و برخی دیگر خود دانش‌آموزان است. نویسنده معتقد است توجه به نگارش دانش‌آموزان از همان سال‌های اولیه دبستان مورد توجه قرار بگیرد. 

ادامه مطلب ...